Udvidet fagbeskrivelse Klaver

Udvidet fagbeskrivelse Klaver

Mål:
- at opnå færdigheder, som gør det muligt at spille stykker for klaver indenfor forskellige genrer
- alene og sammen med andre - efter noder og efter øret!


Indhold: Undervisningens indhold består af en række forskellige emner, f.eks.:

- forståelse for rytme, takt, harmoni, tempo, anslag,
- fingersætning,
- noder, et vigtigt værktøj til indlæring af et stykke, som senere kan spilles udenad.
- form (musikstykkets opbygning),
- gennemgang af stykke,
- gennemspilning af kendt stykke,
- arbejde med musikkens dynamik og udtryk (kraftig/ svag)
- improvisation
- motorik
- forskellige projekter som f.eks. alle lærer et stykke af én bestemt komponist.
- deltagelse i caféer, koncerter, stævner efter aftale med lærer.


Materialer: undervisningen tager udgangspunkt i noder og diverse musikindspilninger.


Progression: fra begynder til øvet til videregående. Generelt tager vi altid udgangspunkt i elevens forudsætninger, herunder motoriske færdigheder, evnen til at huske og øvedisciplin.


Metoder: Undervisningen foregår såvel efter noder som på gehør, imitation og hukommelse. Det tilstræbes, at hver lektion er varieret og indeholder bl.a.:

- Teknik, (skalaer, etuder, øvelser)

- Indstudering af nyt stykke,
- Videreudvikling af i gangværende stykke
- Gennemgang af selvvalgt stykke

Evaluering:
Med passende mellemrum evalueres undervisningen med udgangspunkt i elevens udbytte, indsats og videre forløb.

 

•Generelt    

God sidestilling og håndstilling

•Instrumentet    
Indblik i det akustiske klavers mekanik

•Tonedannelse    
Arbejde med klang: sammenhæng mellem krop og instrument

•Musikalsk udtryk    
forståelse og udførelse af musikkens karakter
formidling af den følelse der ligger i musikken
Forståelse og udførelse af dynamik.
Forståelse af den rytmiske fornemmelse i musikken.
Indlevelse, at give slip...

•Teknik    
fingersætning, der medvirker til god ”betjening” af instrumentet.
legato/staccato spil.
bøjning på fingrene
koordinering hænderne imellem
Frihed og flow i bevægelserne

•Hørelære/teori    
gehørspil er vigtigt
små instrumentale gehørsøvelser
forståelse af akkorders opbygning (dur/mol) og udvidelser
grundlæggende becifringsspil
form-forståelse

•Nodelæsning    
kendskab til noder
forståelse af noders beliggenhed og længde
”nodelæsning som indstuderingsværktøj” (ikke prima vista)

•Sammenspil/kor    
Oplevelser med andre
Oplevelse af klaverets funktion i større sammenhænge.
At kunne høre/fornemme sin egen rolle i en musikalsk sammenhæng.
Puls og musikalsk flow (de andre venter ikke på mig)

•Andet    
Hvad er god øvning?
Indstuderingsmetoder
”hvordan lærer jeg mig at spille klaver?”
udvide den musikalske horisont ved at møde forskellige genrer