El-bas udvidet fagbeskrivelse

El-bas udvidet fagbeskrivelse

• Kroppen    

Der arbejdes med hensigtsmæssigt kropsbrug.
Herunder at kroppens vægt bruges aktivt i klangdannelsen.
Der lægges vægt på at kroppen bruges på en måde, der giver musikalsk frihed og mindre slid.

• Puls

Puls er grundlaget for alt andet i musik og især for klangdannelsen.
Derfor er pulsarbejde en del af al undervisning fra begynderniveau til professionelt niveau.
De helt store glædesoplevelser for eleverne kommer som regel i forbindelse med pulsarbejdet. Pludselig kan de mærke at det, de laver har fuldgyldig musikalsk og kunstnerisk værdi.
Alle mennesker har puls, og alle kan lære at bruge deres pulsfornemmelse til at spille med.

• Klang

God klang kommer ud af en god pulsfornemmelse og en god klanglig forestillingsevne.
Vi arbejder med puls og klang sammen.

• Instrumentet

Hvordan fungerer instrumentet. Hvilke knapper kan bruges til hvad? Hvordan fordeler lyd/svingninger sig i en el-bas, og hvilken betydning har det for hvordan man skal spille?

• Musikalsk udtryk

Vi arbejder med din musikalske forestillingsevne og din musikalske fantasi.

• Teknik
 ​
Teknik er et middel til at spille god musik. Vi øver aldrig teknik, uden at den har en musikalsk retning.

Vi arbejder med, at du får en fri og ubesværet teknik, hvor du nemt kan udføre ting der lyder godt og evt. går hurtigt.

• Hørelære/teori
 ​
Udover pulsfornemmelsen og klangfornemmelsen er fornemmelsen for melodi, harmoni og rytme selvfølgelig også meget vigtigt.

Vi arbejder med:

Uden instrument:
Solfege, dvs. Do-Re-Mi
Rytmelæsning
Brug af ord og remser til indlæring af rytmer, og især synkoper
Traditionel hørelære, hvor du hører forskel på dur og mol etc.

Med instrument:
Improvisation
Øvelser i harmoni-forståelse. Hvad er grundtonen? Hvordan klinger tertsen? Hvad kan man bruge kvinten til?
Becifringslære

• Nodelæsning    ​

Udover solfege arbejder vi med:
Becifringer
At læse rytmenoder
Tabulatur og regulær nodelæsning

• Gehør

Gehør er det samme som at ”spille på øret”. Det er evnen til at kunne spille efter noget, man har hørt, og det er en god evne at have som musiker. Vi træner dit gehør, og samtidig bliver dit gehør et redskab for dig, som du anvender i undervisningen, fx til indlæring af stykker.

• Sammenspil/kor

Vi spiller sammen i timen, og jeg arbejder på, at du får nogen at spille sammen med enten på et sammenspilshold på musikskolen, et band med vennerne eller sammen med en af mine andre baselever.

• Andet

Der tages udgangspunkt i hvor eleven er; niveaumæssigt og musikalsk.

• Begyndere

Tonenavne i 1. position
Noder
Basis rock-figurer
Forbindelsestoner og Walking bass begrebet
Andre stilarter (pumpende 1/8, vekselbas…)
Kvint/oktavbeliggenhed
Becifringsspil med grundtone, kvintveksel, akkord/bas notation
Kendte bas-temaer og egne ønsker​

• Let øvede

Toner og noder op til ca. 9. bånd på G-streng (7. bånd på D-streng).
Akkordopbygning, dur/mol.
Skalaer, pentaton

Improvisation

Synkoper og sværere rytmer.
Tonemuligheder ud fra becifringer.
3-klange

Kendte bastemaer og egne ønsker.
Tabs

• Øvede

Toner og noder op til 12. bånd på alle strenge
Svære rytmefigurer /nodebilleder
Skalaer, kirketonearter
Egne walk-figurer.

Improvisation
Udvidede akkorders opbygning.

Udvidede teknikker (fx slap, akkordspil mv.)
Egne ønsker.